Projektet Makerspace i skolan<\/strong>\u00a0st\u00f6ds av Vinnova<\/a> och l\u00f6per under 2015-2018. Det \u00f6vergripande syftet \u00e4r att bidra med utveckling av ny \u00e4mnesspecifik metodik kring skapande med IT som material. Att arbeta utforskande i gr\u00e4nslandet mellan analoga och digitala material skapar ocks\u00e5 f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r pedagogiska praktiker som sammanf\u00f6r ett tankearbete med ett fysiskt arbete, i linje med vad som exempelvis sker i sl\u00f6jd\u00e4mnet, men nu satt i en vidare kontext. Projektet Makerspace i skolan skapar f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att utveckla och sprida bepr\u00f6vad erfarenhet inom omr\u00e5det makerkultur mellan l\u00e4rare, skolor och skolhuvudm\u00e4n, vilket \u00f6ver tid har f\u00f6r avsikt att f\u00f6rb\u00e4ttra den pedagogiska verksamheten generellt samt ge input till framtida l\u00e4roplansutveckling.<\/p>\n Ca 30 skolhuvudm\u00e4n, f\u00f6retag och forskningsinstitut deltar i projektet (se vilka som deltar h\u00e4r<\/a>). Centralt i genomf\u00f6randet \u00e4r att etablera ett antal testb\u00e4ddar d\u00e4r metoder, utrustning och logistik utv\u00e4rderas. Testb\u00e4ddarna sprids \u00f6ver de olika skolformerna samt f\u00f6r informell utbildning och l\u00e4rarutbildning. Konkret kan det inneb\u00e4ra att\u00a0enskilda l\u00e4rare eller l\u00e4rarlag p\u00e5 en skola bedriver ett arbete, som speglas av en eller flera andra skolhuvudm\u00e4n, vars l\u00e4rare eller l\u00e4rarlag bedriver samma utvecklingsarbete. Det kan exempelvis r\u00f6ra sig om:<\/p>\n Stor vikt l\u00e4ggs ocks\u00e5 vid den kollegiala utvecklingen. Genom etableringen av liknande testmilj\u00f6er p\u00e5 flera st\u00e4llen i landet skapar projektet f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r deltagare att utbyta tankar, praktiker, exempel och id\u00e9er med varandra. I projektet arrangeras ocks\u00e5 ett antal MakerDays f\u00f6r kunskapsutbyte d\u00e4r \u00e4ven intressenter utanf\u00f6r partnergruppen \u00e4r v\u00e4lkomna att delta.<\/p>\n F\u00f6r mer information om projektet, kontakta Carl Heath, Interactive institute (epost<\/a>) eller Lars Glimbert, Sollentuna kommun (epost<\/a>).<\/p>\n Ett makerspace \u00e4r helt enkelt ett rum f\u00f6r skapande. D\u00e4r ska hen kunna komma och arbeta p\u00e5 ett projekt, dela erfarenheter och kunskap, samarbeta eller bara bolla id\u00e9er med varandra. Verksamheten \u00e4r dynamisk och formas efter de personer som anv\u00e4nder utrymmet och efter de behov som uppst\u00e5r.\u00a0Makerspace \u00e4r en yttring av makerkultur, som ocks\u00e5 kan ses som en utveckling av den folkbildningstradition som vi haft sen folkbibliotekens barndom p\u00e5 1800-talet. I ett makerspace sker ett l\u00e4rande och ett delande av kunskap du kanske inte hittar i b\u00f6cker eller ens p\u00e5 n\u00e4tet. Ett makerspace bygger p\u00e5 \u00f6ppenhet och delaktighet precis som biblioteket g\u00f6r.<\/p>\n En av de b\u00e4rande tankarna bakom ett makerspace \u00e4r att erbjuda en verkstadsliknande milj\u00f6 som uppmuntrar till delande av kunskap, verktyg och id\u00e9er. Denna plats kan vara tillf\u00e4llig, mobil eller permanent. Ett makerspace \u00e4r en plats i vilken man har m\u00f6jlighet att utveckla en id\u00e9 eller skapa n\u00e5got, i social samvaro med andra. Tillsammans, genom en verksamhet som inbegriper att utforska, pr\u00f6va och skapa, formas en kreativ praktik, ett lustfyllt hj\u00e4rngym. Makerspaces har kommit att bli ett internationellt fenomen och skapas nu p\u00e5 m\u00e5nga platser, p\u00e5 bibliotek, i skolor, i museer, s\u00e5v\u00e4l som ideella f\u00f6reningar eller som f\u00f6retag.<\/p>\n Makerkultur handlar om \u201cempowerment\u201d i vid mening, att uppmuntra m\u00e4nniskor till att g\u00e5 fr\u00e5n att vara f\u00f6rh\u00e5llandevis passiva konsumenter av media, produkter av olika slag och av ny teknik (t.ex. spel och appar) till att aktivt skapa sj\u00e4lva, att kunna ifr\u00e5gas\u00e4tta givna begr\u00e4nsningar och att i f\u00f6rl\u00e4ngningen aktivt bidra till samh\u00e4llsutveckling p\u00e5 m\u00e5nga plan, inklusive m\u00f6jligheter till arbete och f\u00f6rs\u00f6rjning. Detta \u00e4r extra viktigt f\u00f6r m\u00e4nniskor som i andra sammanhang kan drabbas av utanf\u00f6rskap och som upplever f\u00f6rh\u00e5llandevis f\u00e5 v\u00e4gar till framg\u00e5ng i samh\u00e4llet.<\/p>\n Vi lever i en allt mer digitaliserad v\u00e4rld, d\u00e4r kunskapen om och f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r hur teknik och datorer p\u00e5verkar v\u00e5r vardag, v\u00e5r omv\u00e4rld, v\u00e5ra beslut och v\u00e5ra relationer blir allt mera viktig. \u00d6verallt omkring oss finner vi digitala milj\u00f6er och digitala material. De flesta av oss har \u00f6ver tid kommit att kunna hantera och anv\u00e4nda datorer och program. Kunskap om hur man anv\u00e4nder datorer \u00e4r idag en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r att kunna interagera med offentlig verksamhet, n\u00e4ringsliv eller fritidsaktiviteter idag.\u00a0Men utan f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r hur digitala milj\u00f6er och verktyg \u00e4r skapade, eller en grundl\u00e4ggande kunskap om vad programmering \u00e4r och hur ett digitalt verktyg eller material \u00e4r designat, \u00e4r v\u00e5ra valm\u00f6jligheter begr\u00e4nsade i interaktionen. Det blir sv\u00e5rare att orientera oss i v\u00e5r allt mer digitaliserade samtid. Vi \u00e4r i allt v\u00e4sentligt en digital konsument.<\/p>\n Kunskaper om kod, programmering och v\u00e5r digitala samtid \u00e4r viktigt f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 och vara en aktiv del i ett allt mer digitalt samh\u00e4lle. Vet man hur datorer fungerar och kommunicerar, blir det m\u00f6jligt att fatta b\u00e4ttre beslut, och l\u00e4ttare att f\u00f6rst\u00e5 de beslut andra fattar.\u00a0F\u00f6r att skapa b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar, inte bara f\u00f6r de vars f\u00f6r\u00e4ldrar redan kommit till denna insikt, ser vi att skolan \u00e4r den plats i vilken kunskap om programmering och digitalkunskap b\u00f6r finnas. Idag finns det pedagogiska material och verktyg f\u00f6r att introducera programmering och digitalkunskap fr\u00e5n f\u00f6rskolan och upp\u00e5t.\u00a0I l\u00e4roplanen f\u00f6r grundskolan finns underlag f\u00f6r att anv\u00e4nda datorer och digitala verktyg i s\u00e5 gott som samtliga \u00e4mnen. Och i de \u00f6vergripande kunskapsm\u00e5len framg\u00e5r det att eleverna ska kunna anv\u00e4nda modern teknik som verktyg f\u00f6r kunskapss\u00f6kande, kommunikation, skapande och l\u00e4rande och fr\u00e5n l\u00e4s\u00e5ret 2017\/18 finns \u00e4ven programmering med i l\u00e4roplanerna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Projektet Makerspace i skolan\u00a0st\u00f6ds av Vinnova och l\u00f6per under 2015-2018. Det \u00f6vergripande syftet \u00e4r att bidra med utveckling av ny \u00e4mnesspecifik metodik kring skapande med IT som material. Att arbeta utforskande i gr\u00e4nslandet mellan analoga och digitala material skapar ocks\u00e5 f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r pedagogiska praktiker som sammanf\u00f6r ett tankearbete med ett fysiskt arbete, i linje med … Forts\u00e4tt l\u00e4sa ”Om projektet”<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2"}],"collection":[{"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2"}],"version-history":[{"count":12,"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":110,"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2\/revisions\/110"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/makerskola.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n
Vad \u00e4r ett Makerspace och Makerkultur?<\/h4>\n
Varf\u00f6r IT som material i skolan?<\/h4>\n